Sunday, October 22, 2006

akk so

Ajajaj, så gikk det ikke helt den veien man på forhånd hadde forventet og ønsket seg. Men da er den gode mentalhygieniske pleie å ramse opp en mengde ting som likevel gjør livet verdt og leve. Gjerne 10 ting, siden 10 er et tall som både brukes om bud i bibelen, antallet står også for hvor mange tær og fingre et gjennomsnittlig menneske har. I tillegg er 10 tallet som brukes på poengbørsen til Vg, BA, Bt og trolig også Dagbladet(det som er litt smågøyalt er at dagbladet på begynnelsen av nittitallet brukte terningkast og ikke 10)

1. Først og fremst må man jo selvsagt på en slik dag vite at ens anker er dypt festet hos den Treenige Gud. Han som har skapt meg og frelst meg. Det er ikke lite. Og noe som bør gi stort rom for begeistring.

2. En real, solid og kjempeekstraordinær familie, som er kvalitetsstemplet i alle ledd, det gir et fundament for hurrarop.

3. At jeg sover stort sett godt for tiden, en og annen natt kanskje jeg ikke sover perfekt, men det er ikke noe å nevne egentlig. God natt søvn skal ikke foraktes, tror ikke det står omtalt i Ordspråkene, men kunne fort gjort det.

4. Jeg har i løpet av høsten skaffet meg avtalebok, eller syvende sans som noen kaller det. Dette gjør at jeg kan skrive inn ting som skal gjøres i både nær og fjern framtid. Får jeg et tilbud om et eller annet, kan jeg så gå inn i boken for å sjekke om jeg allerede har noen avtaler. Dette gjør livet fort ordentlig, og man føler seg litt voksen.

5. Jeg har to bein som fungerer brillefint. Dette fører til at jeg kan gå opp Stoltzekleiven, at jeg når som helst kan gå til byen, at jeg kan danse indisk dans( enten alene eller med andre), at jeg kan spille fotball og score mål, at jeg kan ha beina på bordet når jeg slapper av, at jeg i tilfelle jeg ikke har armer kunne brukt mobilen med beina, at jeg kan sparke mine medmennesker i magen eller andre steder, slik at medmenneskene får vondt i magen eller andre steder(dumt å gjøre, men jeg har alstå anledning hvis jeg vil), jeg kan sykle, og noen ganger kan jeg sykle fort, både fordi jeg har sterke bein men og så fordi jeg har hjelm.

6. Jeg er ferdig med masteroppgaven min. Og ikke bare er jeg ferdig, jeg gjorde et kjemperesultat, langt bedre enn forventet. Og får man langt bedre enn forventet, ja da skal man kunne være fornøyd.

7. Jeg skal få være med på min første dåpssamtale på tirsdag, noen venner av meg skal døpe ungen sin, og vips, tilfeldigvis er jeg i praksis i samme menighet, storfint!!!

8. Jeg har nok penger til å kjøpe meg det jeg trenger, mat for eksempel. Men også lypsyl(skrives kanskje lipsyl) har jeg råd til, hvis jeg skulle få bruk for det, og faktisk av og til har jeg bruk for det. Ikke ofte, men av og til. En sjelden gang kan man vel si. Og da er det greit å ha penger til det.

9. Jeg har i løpet av årenes løp fått meg mange gode venner, som helt uavkortet betyr masse for meg. Det gir grobunn og alt sånn til masse glede og livlighet i hverdagen.

10. Jeg har investert i noen bøker. Dette er gode bøker som jeg synes er gode. Siden de er gode, og jeg også i tillegg synes de er gode, har jeg lest de flere ganger. Nå har jeg nettopp lest en av de om igjen, det var bra, siden den er så god. Nettopp derfor. Dette er også med å bidra til en rotfestet livsglede og takknemlighet overfor det livet en får leve.

I etterpåklokskapens lys skjønner jeg at jeg burde valgt et tall mye høyere enn 10 for å beskrive grunner til glede, men neste tall ut var 40, pga Israel, faste og graviditet. Og 40 ble plutselig litt mye igjen. Så det får holde med 10.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Må seie meg enig meg deg der Olav, begynte med dette allereie ca kl.21.52 på søndag.....Kan bringa ein 11. ting inn på lista nettsida :
http://www.grapheine.com/bombaytv/play_uk.php?id=1303848

Her kan du på godt Åpen Post-vis sette undertekster til Bollywood-filmar, genialt!

Eit lite eksempel:
http://www.grapheine.com/bombaytv/play_uk.php?id=1303848

11:09 AM  
Blogger olav said...

den bør absolutt med på listen ja, du får sende over noen hvis du lager noen gode

1:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Enig med Øyvind, om at han er enig med deg og da er jeg både enig med både han og deg osv.... Det at vi er nummer 9 på lista over gode ting i livet er jo ikke verst, men samtidig ikke så veldig god plassering på en liste. Det betyr altså mer for deg å kunne legge beina på bordet enn at du kjenner oss... Very interesting.

1:52 AM  

Post a Comment

<< Home