Friday, November 24, 2006

Hys

1. For ikke så lenge siden kom en ung mann bort til meg for å stille meg et relativt udramatisk, men likefullt engasjerende spørsmål. Vedkommende, som heter Andreas, spurte: hvis du feks spiller slåball og en person på utelaget klarer å gripe ballen, hva kaller du det for? Jeg svarte på refleks: Hys. Hys?! var tilbakemeldingen til Andreas, og måten han sa det på tydet på at det var et litt fremmed ord for han. Veldig kontant og konkret kom mitt oppfølgingsspørsmål: Og du? Hva kaller du det? Jeg kaller det lyr eller pol. Jeg syntes svaret var interessant, jeg har jo selvsagt hørt om både lyr og pol, men ikke brukt om det å gripe en ball. Jeg sender utfordringen videre til dere lesere: Hva i alle dager kaller dere dette for?

2. Look alike. Det har seg jo sånn at vi mennesker ligner på hverandre, enkelte mennesker ligner vi på mer enn andre. helt naturlig, og ikke noe å bli stressa over. Jeg har i årenes løp fått høre at jeg ligner på noen kjendiser. Da jeg jobbet på sykehjem mente både ansatte og beboere at jeg lignet på kronprins Haakon. I mine dager på Gus og også senere har jeg fått høre at jeg ligner på Jon Almaas. Noen ungdommer syntes jeg lignet veldig på Thomas Numme. Jeg selv mener vel at jeg nok ligner mest på Jonas Gahr Støre, kanskje jeg må forandre hårfrisyre litt, men potensiale er der absolutt. En mann i førtiårene mente jeg lignet på Helge Jordal, men det syntes jeg virket noe rart. Lesere av bloggen står fritt til å komme med nye forslag evnt bekrefte de som er kommet.

13 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du er så morsom Olav...! Herlig diskusjonstema ;) siden jeg ikke er så spotslig av meg må jeg bare si at jeg har ikke hørt om NOEN av ordene... Herlighet - har du ikke mer interessante ting å tenke på?? som om feks hva pastoren på bryne heter?? ;)

3:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

hva kalte du det? hys....? jeg liker bare å kalle d å gripe jeg - liksom enklest når jeg har så mye lyst hår og ta meg av...!
forresten bra blog du har - du e bare herlig altså;)

3:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

I nord der jeg kommer fra kaller vi det "pidd" ... ikke spør meg hvorfor..!
Men det er jo ikke så viktig..
Mer viktig å skryte over bloggen din! :) Den var jo kjempe morsom!
Du skriver liksom ikke bare om deg selv - men om ALT mulig...!
Beundrer fantasien din altså ;)
snakkes brått du...

3:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hm... har prøvd å tenke på hvem du ligner på.! Men må jo bare si at d er et litt selvsentrert tema... er det ikke folkens?
Olav altså... - du tenker mye på deg selv altså!
Men,men - du har jo god grunn til det!
Uansett hvem du ligner på må jeg jo bare få sagt at du er utrolig nydelig...!!!
Kanskje du ligner litt på Brad Pit??
eller han derre som spiller i 007...?
Smilet ditt er bare det beste - ingen smiler som deg Olav ;)

3:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Olav - er det sant det jeg hører?????
Har du fått mail fra Eli Kari Gjengedal?? ;)
Utrolig kult da!
Men betyr det at du bare er ute etter slike flotte damer - og at vi vanlige jenter ikke er gode nok for deg??
Blir litt skuffa viss du er sånn altså Olav - trodde liksom at du gitt etter det indre jeg;)
Hva er sant?

Og - er det noe å gå å skryte over i gangene på NLA forresten? tenk viss hun finner ut av DET da? ;)

hehe

3:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sinnsykt populær du er da Olav...! Mange som kommenterer her ser jeg:)
Hvorfor er d bare jenter? Trodde ikke du var så populær... ;)
forstår jentene godt jeg!
- hadde det ikke vært for at jeg er 10 år eldre enn deg og har mann og tre barn tror jeg gladlig jeg hadde satset på deg ja! ;)

ha en fin dag videre du gullgutten min :)

3:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ja ja Olav begynne å meir og meir opp for meg ka meininga og hensikten med denne bloggen er....bare henviaw til dei som har skreve før meg. Bare jenter!! Way to go! Rett og slett ei stor kontaktannonnse-sida dette her;-)

9:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

1. Spennende for egen horisont, dette. Jeg for min del er flasket opp med "pool" og "døball", ikke slåball. Når ballen kommer inn igjen roper han som da fakker ballen og er på utelaget: "DØ!!!" veldig, veldig høyt.

2. Det med Gahr Støre er jeg enig i. Jeg synes du liger mest på ham, av de du nevnte. Det er jo et kjempe kompliment for Gahr Støre!
Selv har jeg fått høre at jeg ligner på B. Tufte Johansen og K. A. Aamodt. Lurer på om det er fordi de også er litt sløve i uttrykket.

12:14 PM  
Blogger banglamarie said...

Jeg har rangert de jeg synes du ligner på:

1 Jonas Gahr Støre
2 Jon Almås

Helge Joral???
Må ikke høre på fulle gamle folk. De vet ikke hva de sier.

6:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Helt klart pol

11:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

Må si jeg er litt sjokkert over at ingen har nevnt at du ligner SYKT på Magne Hoseth. Kanskje det er fordi det ikke finnes noe godt å si om ham? Jeg tror vi må konkludere med at du er den jeg kjenner som ligner på flest kjendiser. Litt av en bragd det der!

10:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

Helt klart pol.

8:14 AM  
Blogger Lars said...

lyr.
enhånds- og tohånds lyr.

6:13 AM  

Post a Comment

<< Home