Monday, November 13, 2006

Ny hypotese

Som ihuga og ivrige lesere av denne bloggen vil huske lanserte jeg for noen måneder siden en hypotese angående skeivhendt bowlingspill. Nå er tiden fullmoden for en ny hypotese. Hypotesen er som følger: Det er oftere fint vær på søndager enn andre dager.

Vet ikke hva dere tenker om en slik hypotese, men enkelte folk denne bloggredaksjonen har snakket med er enig i en slik påstand, andre synes den er suspekt. Hypotesen bør og skal selvsagt undersøkes vitenskapelig med Meteorologisk institutt, men inntil det må folk gjerne komme med innspill.

Grunnen til at mange vil synes det oftere er finvær på søndager kan jo være at man ofte da har fri, og er oppmerksom og takknemlig for finværet.

For de som ønsker mailadressen min er den olavdordal@gmail.com

En tredje hypotese jeg har er at misjonærbarn fra Bangladesh prosentvis drikker mindre kaffi enn andre folk. Den tror jeg stemmer bra. Skal selvsagt også undersøkes vitenskapelig.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det er såklart en spennende hypotese, men nok en gang viser vitenskapen at man ikke bør stole på sansene sine.

Du har nok beveget deg nærmest målestasjonen Florida på Nygård, et raskt blikk på met.no viser at til nå i 2006 har gjennomsnittstemperaturen på søndager vært 9,58 grader, mens den på mandager er hele 10,06 grader. Middeltemperaturen har vært 9,68 grader. Av de 68 dagene med makstemperatur over 20 grader var 10 søndager, en svak overrepresentering, men både tirsdag, fredag og lørdag hadde 11. Høyest temperatur, 28 grader, ble målt 5. juni - en onsdag.

Det har i snitt falt 5,04 mm nedbør på søndager mot 3,52 mm på fredager. Middel 5,28. Av de 167 dagene med null nedbør var 24 søndager, også det litt over snittet, men det var 26 fredager og 27 lørdager.

Været er kanskje best på fredager eller lørdager, det er for seint å kjøre kji-kvadrat-tester når man skal opp på jobb i morgen :)


Hjertelig velkommen til Stavanger, for kortspill og hyggelig passiar om været. Erik

1:26 PM  
Blogger olav said...

Erik, takk!! Det er alltid glimrende å få testet ut hypotesene sine slik. Gleder meg til spill og glede til vinteren.

En ny hypotese: Jeg tror det regner mer i Bergen enn i Hamar.

8:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Halloen!

Fikk endelig somlet meg inn for å lese litt av alt det rare som kommer ut av den crazy fantasien din - festlig:-)Kan nok fort gjenta seg! Ha en fin-fin dag!

4:20 AM  
Blogger banglamarie said...

....ja.. jeg kjenner meg igjen med det med tedrikking. Har aldri blitt helt voksen, og jeg har jo vokst opp i Bangladesh og er vel å regne som en Chai-kjerring :)

3:56 PM  
Blogger ingridtb said...

Nomoskar!
Hypotesen om tedrikking og banglabakgrunn kan nok stemme...Toa-cha(chai) er kjærkomment. Mulig jeg er et unntak, da jeg drikker mer kaffe.....noen må jo gå mot strømmen;)
Ingrid B
Johar!

12:23 PM  

Post a Comment

<< Home