Tuesday, February 13, 2007

Fråsegn

Da er vi kommet til 13 Februar, og typisk en dag det er viktig å skrive noen ord på denne blogg. Har nå vært i Stavanger by noen uker, og jeg har overlevd, ja mer enn det, jeg har hatt riktig så bra faktisk. Idag har jeg to ting på mitt hjerte:

1. Jeg har undret meg over en ting her nede. Det er at ca alle snakker stavangersk. Her en dag opplevde jeg at da jeg syklet forbi noen unger, ja så snakket de også stavangersk. Vet det høres veldig underlig ut, men slik er sannheten, og den er nødt til å tåle dagens lys. Det kan virke som en veldig gjennomtenkt og slu plan fra noen viktige personer her nede: Å få alle til å snakke som de. Så både 70åringer, 40åringer og 5 åringer, alle snakker de stavangersk. Har blitt litt skremt over hvor utspekulerte og systematiske enkelte mennesker kan være. Uansett, meg og en kompis har bestemt oss for å ta affære. Finne de skyldige, og få de til å angre og beklage.

2. Jeg har fått vite at praksisplassen min blir i Ulvik i Hardanger. Der må jeg messe liturgien på nynorsk, men jeg tror jeg skal satse på å sende opp noen "Lær bokmål i en fei"cder, slik at jeg slipper det. Synes jo på mange måter nynorsk er mer tunggrodd og uforståelig enn bokmål. Ellers er det fine med å komme til en ny plass den at man kan skape seg en splitter ny identitet eller væremåte. Jeg har alltid drømt om å opptre som en tyrann, som en hissig despot som er kanonhissig hele tiden, og som har som hovedregel å si imot folk, høyt og med illrødt ansikt. Det er alternativ 1, og jeg tror det kan bli noen spennende uker. Alt 2: Få tak i en panfløyte, late som jeg er en peruviansk hurragutt. Panfløyten og meg skal være uatskillelige. Hver gudstjeneste skal begynne med friskt spill fra min side. Til stadighet invitere meg hjem til folk, ta fram panfløyten og spille, og bli kraftig såret hvis noen ber meg slutte. Selvsagt gå med Peruhatter og gensere og bukser. 3: I og med at det er fastetid, gå rundt hele tiden med et svært åk på mine skuldre. 4: Være en Norsk samlebokfanatiker. i enhver samtale dra fram. Jaja folkens, det står jo så fint i Landstad sin .... for så å sitere hele verset. Det som kan være vrient her er at det blir veldig mye forarbeid iom at jeg må pugge en hel mengde salmer.
Kom gjerne med noen gode forslag til andre typer jeg kan være.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

her er det jo så mange gode forslag at jeg klarer ikke komme opp med noe bedre.

Tror jeg må sende med et videokamera til Ulvik så jeg kan få se deg messe på nynorsk.. humre..

Ønsker deg noen gode uker!! Blir nok spennende og lærerikt!!

6:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

La oss følge oppfordringen og komme med noen taktile (=håndfaste, konkrete - et ord vi lærte i liturgitime) forslag til identitet:
A) Vær NS-prest. Her blir du en klar minoritet. Du tar befalingen om å være motkultur på alvor - noe mindre trendy skal du lete lenge etter. Dette vil nok møte motbør til mange i bygda, gjerne de aller fleste. Noen få innbitte Frp velgere kan kanskje bifalle?
B) Innfør de bibelske bror/søster begrep i titulering til din neste. I møte med menighetens medlemmer må du ikle deg dit saligste smil, ta hendene sammen, bøy hodet litt på skakke å si: "Ja kjære bror, hva kunne jeg gjøre for dem"? Dette krever imidlertid en klar og sterk skarreR.
C) Bruk alle anledninger til å minne folk om å se deg i øynene når de snakker
D) Legg vekt på varme solide håndtrykk. Må holdes i minst 5 sek.
E) Si så ofte som mulig: "Har du brukt regulering? Ja det kan man sannelig se!"
F) Vern om din intimitetssone. La ingen komme nærmere enn en halv meter.

Ha lykke til i valget med identitet! Vi støtter deg uansett!

8:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ja, endelig kan du bli kvitt stempelet som en livsbejaende, munter, vis og tvers gjennom god gutt! Jeg foreslar at du kanskje kan si si under enhver omstendighet og i alle situasjoner. Ingenting er som nar prester foreslar folelser og meninger for sine lekfolk. Enig, si. Eller tenk. Eller du kan vaere overmate begeistret for at det er grisens ar for kinesere og andre som legger vekt pa slikt og benytt enhver anledning til a minne andre pa det.
Lykke til. Og Guds velsignelse over deg og ditt arbeid.
Jeg har forresten bestemt meg for at jeg nok en gang skal faste fra PlayStation. Helt frem til palmeblader, esel og pesach.
Malaysia er fortsatt spennende og varmt.

6:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mitt forslag er at du er så lik Jesus som mulig. Det vil nok oppnå den største provokasjonen du kan tenke deg.

Dra ut på gater og streder timen før det starter, og ta med samfunnets utskudd, som horer, halliker, narkomane og stortingsrepresentanter for FRP med på møtet.

Der preker du helbredelse og Guds nåde, som overgår all synd.

Legg inn noen saftige fraser med tungetale i liturgien, og skyld på at det er en lokal dialekt fra dalstroka innafor.

Og selfølgelig, del rikelig ut av hellige kyss i etterkant av gudstjenesten.

Følger du rådene mine vil du ikke gå tom for nachspielhistorier på denne siden av Kristi komme.
Lykke til . Ratochainen sjabba sjakira.

11:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hei!

Et annet alternativ kan være å snakke Bengali eller et annet av de språkene du har kommet syngende på her på MHS. Du er jo såpass mørk i håret at mange kunne la seg lure og tro at du er en virkelig misjonsprest som har kommet til Vestlandet with love. Lykke til!

10:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hadde det ikke vært up and coming så fort, kunne du kjørt en nasireer løsning.

Du kan i alle fall sy deg en hvit stola, med en kjukk rød L som viser at du er under opplæring.

Du kan konsekvent reise deg med karsimatisk løftede hender og lukkede øyne under salmesangen.

Du kan dra en Gelius, og begynne å be hver Gudstjeneste om at Viking skal vinne serien.

Late som du er blind.

Gå i saggeklær og alltid høre på eminem med store hodetelefoner.

KLemz bradda

4:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hallais!

Har akkurat ledd så tårene trillet og det kom sånn utrolig lite sjarmerende snøftelyd. Det kunne jeg forsåvidt levd med hvis det ikke er for at jeg sitter helt alene på datasalen på skolen... Morsomt! Og Ole M - han tok faktisk den berømte kaken:-) Ville gått for en kombi av alle hans forslag tror jeg... Håper du trives i den vakre bygda og at du får delt litt av hvem Jesus er!

1:33 AM  
Blogger olav said...

Jeg er dypt takknemlig for alle gode forslag og innspill. Har faktisk disse dagene jeg har vært her benyttet alle sammen, alt etter hva som kontekstuelt har sømmet seg best. Og du hadde rett OM, NS-presten slo ikke an. Jeg ble regelrett jagd ut av bygda, folk kom løpende med sine ljåer, han ene kutta av meg armen, men hva verre er: De ropte ukvemsord etter meg, ord de absolutt ikke burde rope etter en prest. Men da jeg kom syngende på slageren Tom passe aeh morgenen etterpå, ja da var vreden glemt.

6:45 AM  

Post a Comment

<< Home